HASEN Lİ ĞAYRİHİ
Hasen Hadis'in
kısımlarından biri olan Hasen li ğayrihi, ibnu's-Salah'a göre: İsnadında
ehliyeti tahakkuk etmemiş mestur Ravi bulunan ancak bu mestur Ravisi ğaflet sahibi
rivayetlerinde fazla hata yapan biri olmadığı gibi Hadis te yalan söylemeyen
yada herhangibir fıskla itham edilmeyen Hadis tir.
Böyle bir Hadis başka
vecihlerden rivayet edilerek kuvvet kazanır, şaz ve münker olmaktan kurtularak
Hasen li ğayrihi adını alır. İbnu's-Salah'ın bu tarifi Ravisinin zayıflığı
yüzünden Zayıf durumuna düşen ancak başka tariklerden rivayetlerle destek
kazanarak Hasen mertebesine çıkan Hadis olarak anlam kazanır. Buna göre
rivayetlerinde yalan söylemeyen ğaflet'te olmayan ve aşırı şekilde hata
yapmayan zayıf bir Ravi'nin rivayet ettiği Zayıf bir Hadis gerek lafzen gerekse
ma'nen başka bir tarikten de rivayet edildiği takdirde Hasen derecesine
yükselir. Ancak buna kendiliğinden değil dışarıdan aldığı destek nediyle
ulaştığı için Hasen li ğayrihi denir.
Yukarıda geçen Ravi
kusurlarına irsal tedlis ve cehaleti de ekleyenler vardır. Yani irsal tedlis
yada cehalet nedeniyle Ravisi zayıf olan Hadis yine başka bir tarikten lafzen
yada bu lafzı koruyan bir ma'na ile yapılan rivayetle güç kazanır ve Hasen
olur, dışarıdan destekle Hasen olduğu içinde Hasen li ğayrihi olur.
Örneğin:
Ebu Said-i Hudri
demiştirki: Yanımızda bir yetiim'in emaneti bir mikatar şarap var idi, içikiyi
yasaklayan Maide suresinin ayeti nazil olunca Hz. Nebi s.a.v.'e bu şarabı ne
yapacağımı sordum ve yetim malı dedim. Hz. Nebi s.a.v. Olsun dökün dedi.
Bu Hadisi Mücalid tariki
ile rivayet eden Tirmizi Hadis'e Hasen demiştir. Mücalid Zayıf bir Ravi'dir.
Bazı Alimler o'nu rivayet'te yanılmak ve çok hata yapmakla Cerh etmişlerdir.
Ancak aynı Hadis Enes ve bir çok tarikten daha varid olmuştur. Şu halde Ravi'si
zayıf olmasına rağmen başka tariklerden desteklendiği için Hasen mertebesine
yükselmiştir.
Yine Tirmizi'nin Huşeyn
tariki ile rivayet ettiği Hadis'te:
''Nebi s.a.v.
Müslümanlar'a Cum'a günü yıkanmaları haktır. Her bir Müslüman Cum'a günü
ailesinin güzel kokusundan sürünsün eğer bulamazsa o'nun için güzel koku
su'dur'' buyurmuştur.
İsnadında inkıta olması
nedeniyle Zayıf sayılan bu Hadis başka bir vecihten desteklenerek Hasen li
ğayrihi olmuştur.
Başka bir örenekte:
Hz. Nebi s.a.v. Abbas
hakkında Ömer'e '' Bir kimse'nin amcası babası gibidir'' buyurdu. Hz Ömer daha
önce Hz. Nebi s.a.v.'e gelerek Hz. Abbas'ın zekat'ı konusunu açmıştı.
Tirmizi'nin Hasen Sahih
dediği bu Hadis'in Ravisinin Hz. Ali'den rivayetinin olmayışı nedeniyle
munkati' ve böylece zayıftır. Aynı konuda Büreyde ve başka Sahabilerden gelen
şahid Hadisler vardır, bu yüzden de bu Hadis Hasen li ğayrihi sayılmıştır.
Bununla birlikte bir Hadis'in Ravisi çokça hata yapmak yalancılıkla itham
edilmek yada herhangibir sebeple açık fıskından dolayı ta'n edilerek zayıf
duruma düşerse rivayeti ne kadar başka tariklerden desteklenirse desteklensin
rivayeti Zayıf kalır.
Örnek:
Ümmetimden dini işlerine
dair kırk Hadis belleyeni ALLAH kıyamet günü fakihler ve Alimler zümresinde
haşreder. Kırk Hadis mecmualarının derlenmesine sebep olduğu açık olan bu Hadis
birçok Sahabi tarafından rivayet edilmiştir. Dolayısı ile birçok vecihten
gelmiştir. Ancak bu tariklerin hiçbiri kadih illet'ten kurtulamamıştır. Bu
yüzden de Zayıf olarak kalmıştır.